A/B-testauksen pitämistä konversio-optimointina on vähän sama, kuin pitäisi verikokeita työterveyshuoltona. Se ei siis ole sama asia.
Konversio-optimoinnissa parannetaan konversioiden määrää absoluuttisesti. Tai konversioprosenttia suhteellisesti.
Jos sivuston konversiosuhde on 5% ja vierailijoita 200 kappaletta, syntyy konversioita 10 kappaletta.
Konversio-optimointia on
- tuplata konversioprosentti ja saada näin 20 kappaletta konversioita
- tuplata vierailijoiden määrä ja saada näin 20 kappaletta konversioita
- puolittaa vierailijoiden määrä vaikuttamatta konversioiden määrään, jolloin konversioprosentti nousee
Konversio-optimoinnissa aihetta voi siis lähestyä useasta suunnasta.
Ja ennen ensimmäistäkään A/B-testiä pitää käydä läpi seitsemän askeleen ohjelma, jossa tunnistetaan kehityskohteita.
- toiminnallisten teknisten vikojen tunnistaminen
- parhaiden tai hyvien käytänteiden heuristinen arviointi
- vierailudatan hyödyntäminen
- käyttäytymisdatan hyödyntäminen
- käyttäjäkyselyt
- testausryhmät
- hypoteesit
Heuristisessa arvioinnissa ammattilaisen silmä kyseenalaistaa kohdesivujen elementtejä tai sivukokonaisuuksia esimerkiksi näiden tekijiöden osalta:
- johdonmukaisuus
- selkeys
- lisäarvo
- epäilys
- huomiovarkaat
Vasta kun hypoteesi on tehty, on jonkinlaisen testin aika. Testi voi olla
- A/B-testi
- A/B/C-testi
- A/B- ja x/C -testien yhdistelmä eli ns bandit-testi
- Samanaikaisten A/B/C- ja M/N/O-testien kaikki kombinaatiot eli ns monimuuttujatestit
Monimuuttujatestiä kutsutaan myös MV-testiksi, multivariate-testiksi tai multivariant-testiksi.
Monimuuttujatestiä käytetään silloin, kun yhdellä sivulla halutaan testata esimerkiksi kolmea erilaista otsikkoa ja kolme erilaista CTA-painiketta kaikkien vaihtoehtojen yhdistelminä. Tällöin siitä tulee siis tällainen testi:
AM / AN / AO / BM / BN / BO / CM / CN / CO
Kerron myöhemmin lisää, miten testikohteita tunnistetaan, sekä miten ja millä testejä rakennetaan.