Elon Muskin mielestä kaikki viestintäpalvelu X:n tilit ovat sen omaisuutta, eikä tiliä ylläpitävä yritys voi myydä sitä toiselle ilman X:n suostumusta.
On myös tarinoita siitä, kuinka milloin mikäkin sometili on laitettu jäihin sitä paljoa selittelemättä tai selvityspyyntöihin vastaamatta. Youtubettaja Erik Aanderaa sai oman Instagram-tilinsä takaisin vain siksi, että erään hänen seuraansa perheenjäsen itseasiassa työskentelee Instagramilla.
Voi myös ajatella MySpacea tai IRC-galleriaa, jotka olivat ajallaan suurinta hottia, mutta joita tällä hetkellä ei oikein muista kukaan.
Riskienhallintaa omalla maaperällä
Riskienhallinnan näkökulmasta yrityksellä pitää olla itse omistamansa yhteydenpitokanava asiakaskenttään.
Verkossa tähän on kaksi työkalua:
- itse hostattu verkkosivusto
- sähköpostimarkkinoinnin uutiskirjelista
Verkkosivustoksi ei siis kelpaa Wixin tai Shopifyn päälle rakennettu tekele, joka asuu siellä palveluntarjoajan verkkohotellissa. Käytännössä ne ovat ihan yhtä omia, kuin Facebook-sivut, vaikka niistä maksaisi rahaakin.
Itse erikseen vuokraamassaan verkkohotellissa hostattu verkkosivusto ja sähköpostiosoitteiden markkinointirekisteri ovat sellaisia yhteydenpitokanavia, jotka pystyy siirtämään muualle ilman että asiakas huomaa mitään.
Voit ihan hyvin siirtää sähköpostimarkkinointisi Mailchimpista Brevoon tai verkkosivustosi hostauksen Telialta Tietopartiolle. Tai voit rakentaa räätälöidyn html-sivustokokonaisuuden uudestaan vaikka käyttämällä WordPressin Thrive-valmisteemaa (affiliate-linkki).
Käyttäjä päätyy viestisi pariin ihan samoin kuin ennenkin ilman yhtään ylitettävää kynnystä.
Tiktok-tiliä ei voi siirtää edes toiseen Tiktok-tiliin ilman, että käyttäjän pitäisi itse jaksaa klikata itsensä uuteen paikkaan. Puhumattakaan koko alustan vaihtamisesta toiseen kuten Twitterin entisten työntekijöiden perustamaan Blueskyhin.
Älä ulkoista yrityksesi olemassaoloa toisen yrityksen varaan.
Ota siihen oma aktiivinen omistajuus!