Valitse markkinoinnin pelikenttä markkinoinnin strategian voimalukujen avulla

Valitse markkinoinnin pelikenttä markkinoinnin strategian voimalukujen avulla

Jos markkinoinnin suunnittelu alkaa Facebook-kampanjan ideoinnilla, ollaan ohitettu tosi monta pysäkkiä matkalla Tarkoitushakuiseen markkinointiin. Ei tarvita edes digistrategiaa, vaan digiä hyödyntävä markkinointistrategia.

Ennen kuin tehdään yhtään mitään, missä sormet likastuu, pitää valita mitä tekee. Ihan lyhyenkin suunnittelun jälkeen on useimmiten aina todella paljon fiksumpi. Ja liian pitkän suunnittelun jälkeen ei välttämättä ole yhtään sen enempää fiksumpi.

Kun riittävän kaukaa katsoo, markkinointistrategiaa voi pohtia vaikkapa näiden numeroiden kautta:

  • mikä on yrityksen tunnettuus valitussa kohderyhmässä
  • mikä on asiakkaiden harkintavalmius siinä
  • kuinka moni tunnustelu muuttuu kaupaksi
  • kuinka moni asiakkaistasi on riittävän tyytyväinen yritykseesi

Näihin kaikkiin pitäisi löytyä yksi yksiselitteinen prosenttinumero.

Jos ei löydy, selvitä sellainen. Autan kyllä.

Ilman numeroa näihin laatikoihin, markkinointi on pelkkää puuhastelua, eikä ikinä ansaitse paikkaansa hallituksen kulmahuoneesta tai johtoryhmästä.

Valitse paras kehityspotentiaali

Kun numerot ovat selvillä, markkinoinnin pelikentäksi valitaan se hiekkalaatikko, missä kehityspotentiaali on suurin.

Ei siis valita automaattisesti pienintä prosenttilukua numerona, vaan se, missä muutoksen mahdollisuus ja helppous on suurin. Mahdollisesti jopa kaksi pelikenttää, mutta ei kaikkia neljää ihan yhtäaikaisesti.

(Kun markkinoinnin kone puksuttaa kunnolla, sen on hyvä pitää kaikki käynnissä, mutta vuorollaan keskittyä vain pariin.)

Mikäli kaikki ovat jokseenkin tasapäisiä, aloita pohjalta eli tyytyväisyydestä.

Tyytyväiset asiakkaat lisäävät myös tunnettuutta, mutta tunnettuudesta aloittaminen ei lisää tyytyväisten asiakkaiden osuutta.

Jos tyytyväisyys on kunnossa, myynnin hitratenkin kasvattaminen on järkevämpää kuin tunnettuuden. Jos hitrate on matala, kaikkien tunnettuuteen panostettujen investointien tuotto on myös matala.

Paitsi, jos tunnettuus on mahdollista vaikka kaksinkertaistaa ja hitratea parantaa vain kolmanneksella. Tätä tarkoittaa kehityspotentiaali.

Valitse tavoitteen kannalta merkityksellisin pelikenttä. Markkinointi voi siis hyvin olla myös myynnin prosessien kehittämistä.

Valmis?

Kerro mitä liiketoimintasi tarvitsee

Epäilyttääkö? Tilaa uutiskirje