Moni yritys haluaa itselleen uudet kotisivut. Ennen kuin ryhtyy mihinkään käytännön toimiin, on syytä selvittää itselleen muutama asia
- halutaanko vai tarvitaanko uudet kotisivut
- mikä vanhassa sivustossa on vikana ja miten uusi sivusto aikoo korjata ongelman
- mitä sivusto yritykselle tuottaa
Minä olen hyvin haluton myymään yhdellekään yritykselle uutta verkkosivustoa. Suostun tekemään sen vasta, kun siitä on oikeasti hyötyä yrityksen liiketoiminnalle.
Uusia saitteja halutaan enemmän kuin tarvitaan
Suuressa osassa tapauksia uudet kotisivut halutaan henkilökohtaisista syistä. Ei tykätä jostain väristä tai halutaan muuten vain jättää oma merkkinsä yrityksen internet-presenssiin. Sivuston kosmeettisella uudistuksella ei välttämättä ole juuri mitään positiivista merkitystä yrityksen bisneksen kannalta.
Negatiivisia vaikutuksia voikin olla senkin edestä.
- sivustouudistus romahduttaa kertyneen hakukonenäkyvyyden ja sitä kautta tulevan liikenteen
- brändivirkistys sekoittaa tutut käyttäjät jotka eivät osaa käyttää sivustoa tai eivät tiedä olevansa edes oikeassa paikassa
- rahan lisäksi sivustouudistukseen palaa valtaisa määrä työaikaa, joka oltaisiin voitu käyttää paremmin muualla
Mitä aiotaan tehdä toisin?
Joissain tapauksissa sivuston uusimiselle on ihan kunnolliset perusteet. Teknologia voi olla vanhentunutta tai useat paikkaukset ovat tehneet sivuston toiminnallisuudesta epävarman ja hataran. Tai yrityksen verkkosaitti ei yksinkertaisesti pysty välittämään oikeaa viestiä sen käyttäjille.
Silloin on hyvä pystyä erittelemään tarkemmin mikä vanhan sivuston ongelma on ja miten uusi sivusto ongelman korjaa.
Jotta sivustolla voisi millään tavoin olla toiset tulokset, sivuston pitäisi myös toimia toisin.
- Riittääkö että värit, logot ja valokuvat muutetaan vai onko oikeasti aikaa muuttaa myös sisällön myyntitekstejä?
- Lisätäänkö sivustolle kokonaan uusi toiminnallisuus, joka vanhalta saitilta puuttui?
- Mitä muutoksia uusi toiminnallisuus tuo yrityksen omaan tekemiseen?
Useimpia sivustoja ei palkattaisi työntekijöiksi
Ylivoimaisesti suurin osa yritysten verkkosivustoista ovat lähes hyödyttömiä yritykselle itselleen. Yrityksen saama liikevaihto tapahtuu sivustosta huolimatta eikä sen ansiosta.
Jos yrityksen verkkosivusto olisi työntekijä, mikä olisi hänen toimenkuvansa?
Perinteinen käyntikorttisivusto on kuin työntekijä, joka kantaa yrityksen kylttiä ympäri kaupunkia ja vastaa hänelle esitettyihin kysymyksiin. Hän ei aloittaisi yhtään keskustelua itse, ei kysyisi vastakysymyksiä eikä kertoisi esimiehelleen mitään päivän aikana tapahtuneista kohtaamisista.
Jos et olisi valmis maksamaan tällaiselle työntekijälle palkkaa, miksi olisit valmis tekemään samanlaisen verkkosivuston?
Verkkokaupat myy ja liidisaitit tuottaa yhteydenottoja. Tämä on se tyypillinen kahtiajako, johon olemme tottuneet. Näiden väliin kuitenkin mahtuu monta ideaa, joiden avulla verkkosivusto voisi palvella juuri sinun yritystäsi palvelemaan paremmin omia asiakkaitaan. Se voi liittyä esimerkiksi näihin asioihin:
- asiakkaan ostoprosessin aikaistaminen tarjouskeskustelun asemien vahvistamiseksi
- markkinoinnin toistokertojen lisääminen markkinointieurojen tehostamiseksi
- tietojen kerääminen myöhemmän työn mahdollistamiseksi, helpottamiseksi tai vaikka hävikin vähentämiseksi
Jos olet lukenut tänne asti ja edelleen koet tarvitsevasi yrityksellesi uudet kotisivut tai verkkosivuston, autan mielelläni. Lähiverkostoni toteuttaa pienet sivustot itse tai voimme kilpailuttaa erikoistuneen koodaritalon laajemmalle kokonaisuudelle.
Minä autan
- täsmentämään sivuston roolin yrityksen liiketoiminnalle
- etsimään oikeat liikekumppanit ja tekniset ratkaisut
- synkronisoimaan markkinointiponnistukset ja automatisoimaan roolikohtaiset raportit
Lyhyesti sanottuna pidän huolen, että sivustoprojekti menee maaliin ajallaan ja tuottaa suurimman hyödyn.
Useimmissa tapauksissa sivusto on parasta tehdä esimerkiksi WordPressin valmisteemalla. Oma suosikkini on Thrive Themes (linkissä on affiliate-koodi, joten olisi kiva jos käytät sitä)
Kerro mitä liiketoimintasi tarvitsee
Epäilyttääkö? Tilaa uutiskirje