Verkkosaitin tarkoitus

Verkkosaitin tarkoitus

Myöhästyin illan viimeisestä junasta, kun olin puhumassa asiakkaan järjestämässä tilaisuudessa, ja väitin ettei yrityksen verkkosivusto ole olemassa asiakkaita varten. Sain koko loppuillan keskustella eri ihmisten kanssa aiheesta lisää.

Puolet olivat sitä mieltä, että olin yksinkertaisesti väärässä.

Mutta puolet tyytyväisiä, että joku uskalsi vihdoin sanoa sen ääneen:

Verkkosivusto ei ole olemassa asiakasta vaan yritystä varten.

Markkinoinnin tarkoitus

Peter F. Druckerin mukaan markkinoinnin tarkoitus on asiakkuuden luominen. Verkkosivusto on tähän pelkkä työkalu, jolla on oma markkinointia palveleva tarkoituksensa.

Verkkosivusto palvelee markkinointia. Markkinointi palvelee yritystä. Yritys palvelee asiakasta.

Tästä voi toki ergoilla, että verkkosivusto palvelee asiakasta. Mutta sitä pitää pitää jonkinlaisena hygieniatekijänä, itsestäänselvyytenä tai sivutuotteena. Asiakasta pitää tietenkin palvella, mutta se ei voi olla sivuston päällimmäinen tehtävä. Jos olisi näin, Iltalehden sivustolla ei olisi yhtään mainoksia.

Verkkosivuston pitää tuottaa jotain.

Ja sitä tuotosta markkinointi sitten käyttää toteuttaakseen omaa tarkoitustaan (asiakkuuden luomista).

Verkkosivuston tuotos

Verkkokaupan tapauksessa tuotos on helppo: verkkokauppa tuottaa parhaimmillaan välittömän rahatransaktion. Raha tulee tilille ennen kuin tavara lähtee varastosta.

Sivustoilla jotka eivät suoraan myy, on yleensä jokin välillinen tapahtuma, joka myöhemmin johtaa rahan vaihtamiseen.

Liian usein varsinkin b2b-puolella tähän kohtaan mietitään tarjouspyyntöjä, mutta ne ovat psykologisesti hyvin pitkällä ostoprosessissa. Lisäksi kun asiakas pyytää tarjousta, hän pyytää sitä muualtakin, jolloin vertailukohtana on pääasiassa palvelun hinta.

Jonkin PDF-oppaan lataaminen taas on liian kaukana rahan vaihtamisesta koko sivuston kokonaistuotokseksi. Se voi olla yhden sivun tuotos, mutta ei välttämättä koko sivuston tuotos. PDF-oppaan ja välittömän kauppatapahtuman välissä on kuitenkin paljon erilaisia mahdollisuuksia, jotka usein liittyvän jonkinlaiseen välilliseen lupaukseen osallistua ostoprosessin alkupäähän.

Tuote- ja yhteistietojen tarjoaminen taas ei ole mikään tarkoitus vaan pelkkä ilmaan heitetty toivomus.

Mikä on sinun yrityksesi verkkosivuston tarkoitus ja tehtävä?

Valmis?

Kerro mitä liiketoimintasi tarvitsee

Epäilyttääkö? Tilaa uutiskirje